more than words

Tuesday, April 26, 2011

jodoh seorang penzina bagaimana???

Lelaki Zina Untuk Perempuan Zina?

Akhirnya, Allah SWT berfirman : "Lelaki-lelaki yang berzina tidak akan mengahwini melainkan wanita yang berzina, atau wanita musrik dan wanita yang berzina tidak akan mengahwini lelaki kecuali yang berzina atau musyrik." (Surah An-Nur : 3)

Dalam ayat lain Firman Allah : "Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki keji adalah untuk wanita-wanita yang keji, dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik.." ( Surah An-Nur : 26 )

Ayat di atas menyebabkan ulama berbeza pandangan dalam hal berkahwin dengan sesorang yang telah berzina. Ayat di atas secara sepintas lalu, kelihatan mengharamkan berkahwin dengan kumpulan penzina ini kecuali seorang penzina juga.

Walaubagaimanapun, menurut pandangan yang terkuat; hukum ayat di atas telah di 'nasakh' kan dengan ayat yang mengharuskan berkahwin dengan semua muslim dan muslimah yang masih boleh berkahwin. Iaitu ayat surah An-Nur ayat 32 . Ia adalah pandangan majoriti ulama. (Al-Jami' li Ahkamil Quran, Al-Qurtubi, 6/112 ; cet Dar al-Kutub al-Ilmiah)

Perlu diingat juga, terdapat sesetengah keadaan Allah swt memberikan jodoh lelaki atau wanita 'jahat' kepada individu yang baik atau amat baik. Ia juga tidak bercanggah dengan ayat di atas.

Hikmah yang Allah Maha Mengetahui.. amat besar kemungkinan yang soleh tersebut berjaya menjadi lebih soleh dan musleh (membantu menjadikan seseorang itu menjadi soleh) apabila mendapat pasangan kurang baik. Lantaran pengaruh dan kekuatannya, hingga beliau menjadi semakin tinggi martabatnya di sisi Allah manakala pasangannya yang jahat menjadi soleh dan solehah.

Tatkala itu, pasangan individu kurang baik boleh sahaja menjadi anugerah terbesar buat sebilangan individu yang terpilih menjadi lebih baik dengannya.

Namun boleh berlaku juga sebaliknya, yang jahat bertambah ultranya, yang baik merudum jatuh. Nauzubillahi min zalik (semoga kita dijauhkan daripadanya).

- Artikel iluvislam.com


apa2 pun saudara/ri,,sbg seorang hamba kite harus dan wajib bertaubat kpd ALLAH s.w.t bila kite mlakukan dosa mahupun tidak..

Tuesday, April 19, 2011

Akhirnya....

assalamualaikum w.b.t
sujud syukur kpd mu YA ALLAH~
^-----------^
hari ini...mizz bihah pegy litar lg..
bukan utk buat latihan jew tp,,pagi tadi mizz bihah kena buat ulangan motor..
gara2 terkandas tempoh hari...

risau sy dibuatnya,,
makan pon xde selera..

pagi td bangun dr tidur,,
solat subuh,,
mandi,,
siap-siap...
terpaksa kuar awal sbb pg ni kena ikut umi ke pjabat dy dulu...
tunggu ayah kat pjabat umi...
so,,lam kul 7.40am g2..
sy kuar dr rumah ke bandar lama..

lalu depan umah Chubby Maruko Chan,,,
nampak mak si jatul,,ayah n mak zue
tgah menunggu pelanggan dowg...
tiba2 dpt text dr zue...
"bihah nok g mano 2??"
"sy nok g test motor arini"
"gud luck bihah"....

lepas tuh dpt text dr si tihah plak...
"bihah,,arini awk test motor an??,,sy doakan awk lulus.."
ya allah sedih nyer baca text dowg tuh...
w'pun just text tp,,makna yg tersirat tuh mmg begitu bermakna...
dowg berharap agar sy lulus..
tiba2 dpt lak text dr miss kayro..
"bihah,,gud luck"...
oh...
lg lah nk jd sedih...

smpai kt pjabat umi tuh...
umie bg duit suruh g beli srt kabar..
so,,pertama kali dlm idup jln2 kt kedai kul 7.50am..
hohoho..
time yg xder owg..

lepas beli paper..
patah balik ke pjabat umi...
smbil2 tuh tumpang lalu kat depan kdai si tihah kerja...
amik aura konon...

beberapa minit kmudian,,
ayah smpai..
pergi ke litar...
tepat2 kul 8.30am..
pjabat baru buka..
oh slamat..
masuk pjabat..
amik resit jpj..
kmudian turun ke litar...
serahkan lesen L n I/C..

ayoyo,,sy no yg kedua akhir..
no.44/45...
nie lah nasib bdak kandas...
huhuhu..
lebih kurang kul 12.30 giliran sy..

bila tiba giliran sy,,
prasaan takut dah dtg...
amik motor,,
hidupkan..
tunggu di garisan permulaan meniti...
waktu meniti mmg takut...
takut jatuh dan takut cepat...
alhamdulillah,,slamat..
break kecemasan pon ok...
pusingan 8 pon ok...

simpan motor n pergi ke tmpat jpj...
"ckg sy kandas ko??"
"ho,,kandas...sbb niti awok cepat sgt"
dowg bohong aje tuh..

sebenarnya sy LULUS...
ok dah dpt P...
4 motor..
selamat dunia akhirat...

thanks a lot to kawan2 yg mendoakan kejayaan sy..

Monday, April 18, 2011

astaghfirullahalazim~

assalamualaikum w.b.t
dlm post kali nie,,
mizz bihah nk meluahkan satu prasaan yg mizz bihah x brape berkenan dihati,,
iaitu....
sikap segelintir org lelaki yg suka amik kesempatan di atas pompuan..
kalau pompuan yg kurang baik akhlaknya,,mizz bihah x kisah..
tp,,ni lain plak citer nyer..
yg terkena adalah pompuan yg boleh dikira baik...

sepanjang mizz bihah belajar memandu kat litar..
macam2 spesis manusia yg mizz bihah dapat tengok..
ada yg ngada2..
ada yg gatal,,
ada yg suka mendoakan supaya benda buruk berlaku..
ada yg x puas hati..

banyak lagi lah...
pokoknya,,
1991 wajib kita kawal...
1 nafsu 9 akal
9 nafsu 1 akal
ape tuh???
alah,,lelaki ada 1 nafsu 9 akal..
pompuan ada 9 nafsu 1 akal..

tp,,jgn risau w'pun 1 akal jew kite ttp hebat...
lelaki even ada 9 pon...xleh kawal gak hawa nafsu dy tuh..

sbg wanita..
kite kena pertahankan maruah kite...
jgn murah sgt..

Saturday, April 16, 2011

mengapa doa tidak dikabulkan???

assalamualaikum w.b.t,,,
ape khabar para pembaca sekalian??
diharap sihat sentiasa...
disini mizz bihah nak berkongsi sikit info mengenai doa yg tidak diterima oleh ALLAH..
(hasil:blog alhabib)

Segala puji bagi Alloh SWT yang senantiasa memberikan anugerah bagi kita sekalian.

Sholawat salam semoga senantiasa tecurah pada baginda Nabi Muhammad SAW.

Islam sedah mengajarkan kepada kita semua agar senantiasa berdo`a kepada Alloh SWT,
Bahkan dalam sebuah Hadits bersabda ;

“Berdo`a Itu Ibadah”

(HR.AbuDaud dari An-Nu`man bin basyir r.a Kitab Al-Adzkar Hal 345)

Firman Allah SWT ;

“Dan Tuhanmu berfirman : Berdo`alah kepada-KU niscaya akan aku kabulkan.
Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari beribadah kepada-Ku mereka akan masuk neraka jahanam dengan penuh kehinaan “ (Q.S. Al-Mu`min:60)

Ayat di ataas sangat jelas, bahwa Alloh SWT yang Maha Mendengar akan mengabulkan
Do`a hamba-Nya. Namun dalam kenyataannya, masih sering kita mendengar keluhan dari banyak saudara kita, “setiap hari aku menengadahkan tangan memohan kepada Alloh SWT,
Tetapi apa yang dimintanya tidak kunjung di jawab”. Timbul pertanyaan “Mengapa permohonan kita itu masih belum di kabulkan oleh Alloh SWT ?”

Untuk mengetahui kendala-kendaladi kabulkannya do`a tersebut, berikut nasehat seorang Syekh Imam Ibrahim bin Adam’ yang di tukil dari “Kitab Hayatul Qulub”.

Diriwayatkan oleh ‘Imam Syaqiq Al-Balkhi’, bahwa ketika Imam Ibrahim berjalan ke pasar Basrah (Kota terkenal di Iraq), beliau menerima pertanyaan dari sebagian penduduk “Mengapa nasib kami masih belum berubah, padahal siang dan malam kami selalu berdo`a, padahal Alloh SWT telah berjanji akan mengabulkan-Nya”.

Syekh Imam Ibrahim bin Adham menjawab dengan tegas: “Wahai penduduk Basyrah ! Hati kalian telah mati pada sepuluh perkara, maka bagaimana mungkin do’a kalian akan dikabulkan.?”

Kemudian beliau menyampaikan sepuluh kendala tersebut, yaitu:

1. “Kalian mengenal Alloh SWT, tetapi tidak memenuhi hak-Nya.”
2. “Kalian membaca Al-Quran tapi tidak mengamalkan isi-Nya.”
3. “Kalian mengaku cinta kepada Rasululloh, tetapi sunah-Nya ditinggalkan,”
4. “Kalian mengaku memusuhi syetan, tetapi mematuhi dan menyetujuinya.”
5. “Kalian mengaku ingin masuk surga, tetapi tidak mau beramal untuk [meraih]-nya.”
6. “Kalian mengaku ingin selamat dari api neraka, tetapi menjerumuskan diri kalian sendiri kedalamnya.”
7. “Kalian sibuk memeikirkan dan mengurus aib saudara kalian, tetapi tidak melihat aib diri sendiri.”
8. “Kalian memerintah kepada manusia untuk berbuat baik, tetapi melupakan diri sendiri.”
9. “Kalian memerintahkan orang lain untuk mengeluarkan zakat, tetapi engkau tidak mengeluarkannya.”
10. “Kalian ikut menguburkan orang yang meninggal, tetapi tidak mengambil pelajaran dari peristiwa itu.”

surah yasin~

سُوۡرَةُ یسٓ

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

يسٓ (١) وَٱلۡقُرۡءَانِ ٱلۡحَكِيمِ (٢) إِنَّكَ لَمِنَ ٱلۡمُرۡسَلِينَ (٣) عَلَىٰ صِرَٲطٍ۬ مُّسۡتَقِيمٍ۬ (٤) تَنزِيلَ ٱلۡعَزِيزِ ٱلرَّحِيمِ (٥) لِتُنذِرَ قَوۡمً۬ا مَّآ أُنذِرَ ءَابَآؤُهُمۡ فَهُمۡ غَـٰفِلُونَ (٦) لَقَدۡ حَقَّ ٱلۡقَوۡلُ عَلَىٰٓ أَكۡثَرِهِمۡ فَهُمۡ لَا يُؤۡمِنُونَ (٧) إِنَّا جَعَلۡنَ...ا فِىٓ أَعۡنَـٰقِهِمۡ أَغۡلَـٰلاً۬ فَهِىَ إِلَى ٱلۡأَذۡقَانِ فَهُم مُّقۡمَحُونَ (٨) وَجَعَلۡنَا مِنۢ بَيۡنِ أَيۡدِيہِمۡ سَدًّ۬ا وَمِنۡ خَلۡفِهِمۡ سَدًّ۬ا فَأَغۡشَيۡنَـٰهُمۡ فَهُمۡ لَا يُبۡصِرُونَ (٩) وَسَوَآءٌ عَلَيۡہِمۡ ءَأَنذَرۡتَهُمۡ أَمۡ لَمۡ تُنذِرۡهُمۡ لَا يُؤۡمِنُونَ (١٠) إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ ٱتَّبَعَ ٱلذِّڪۡرَ وَخَشِىَ ٱلرَّحۡمَـٰنَ بِٱلۡغَيۡبِۖ فَبَشِّرۡهُ بِمَغۡفِرَةٍ۬ وَأَجۡرٍ۬ ڪَرِيمٍ (١١) إِنَّا نَحۡنُ نُحۡىِ ٱلۡمَوۡتَىٰ وَنَڪۡتُبُ مَا قَدَّمُواْ وَءَاثَـٰرَهُمۡۚ وَكُلَّ شَىۡءٍ أَحۡصَيۡنَـٰهُ فِىٓ إِمَامٍ۬ مُّبِينٍ۬ (١٢) وَٱضۡرِبۡ لَهُم مَّثَلاً أَصۡحَـٰبَ ٱلۡقَرۡيَةِ إِذۡ جَآءَهَا ٱلۡمُرۡسَلُونَ (١٣) إِذۡ أَرۡسَلۡنَآ إِلَيۡہِمُ ٱثۡنَيۡنِ فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزۡنَا بِثَالِثٍ۬ فَقَالُوٓاْ إِنَّآ إِلَيۡكُم مُّرۡسَلُونَ (١٤) قَالُواْ مَآ أَنتُمۡ إِلَّا بَشَرٌ۬ مِّثۡلُنَا وَمَآ أَنزَلَ ٱلرَّحۡمَـٰنُ مِن شَىۡءٍ إِنۡ أَنتُمۡ إِلَّا تَكۡذِبُونَ (١٥) قَالُواْ رَبُّنَا يَعۡلَمُ إِنَّآ إِلَيۡكُمۡ لَمُرۡسَلُونَ (١٦) وَمَا عَلَيۡنَآ إِلَّا ٱلۡبَلَـٰغُ ٱلۡمُبِينُ (١٧) قَالُوٓاْ إِنَّا تَطَيَّرۡنَا بِكُمۡۖ لَٮِٕن لَّمۡ تَنتَهُواْ لَنَرۡجُمَنَّكُمۡ وَلَيَمَسَّنَّكُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ۬ (١٨) قَالُواْ طَـٰٓٮِٕرُكُم مَّعَكُمۡۚ أَٮِٕن ذُڪِّرۡتُمۚ بَلۡ أَنتُمۡ قَوۡمٌ۬ مُّسۡرِفُونَ (١٩) وَجَآءَ مِنۡ أَقۡصَا ٱلۡمَدِينَةِ رَجُلٌ۬ يَسۡعَىٰ قَالَ يَـٰقَوۡمِ ٱتَّبِعُواْ ٱلۡمُرۡسَلِينَ (٢٠) ٱتَّبِعُواْ مَن لَّا يَسۡـَٔلُكُمۡ أَجۡرً۬ا وَهُم مُّهۡتَدُونَ (٢١) وَمَا لِىَ لَآ أَعۡبُدُ ٱلَّذِى فَطَرَنِى وَإِلَيۡهِ تُرۡجَعُونَ (٢٢) ءَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِۦۤ ءَالِهَةً إِن يُرِدۡنِ ٱلرَّحۡمَـٰنُ بِضُرٍّ۬ لَّا تُغۡنِ عَنِّى شَفَـٰعَتُهُمۡ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يُنقِذُونِ (٢٣) إِنِّىٓ إِذً۬ا لَّفِى ضَلَـٰلٍ۬ مُّبِينٍ (٢٤) إِنِّىٓ ءَامَنتُ بِرَبِّكُمۡ فَٱسۡمَعُونِ (٢٥) قِيلَ ٱدۡخُلِ ٱلۡجَنَّةَۖ قَالَ يَـٰلَيۡتَ قَوۡمِى يَعۡلَمُونَ (٢٦) بِمَا غَفَرَ لِى رَبِّى وَجَعَلَنِى مِنَ ٱلۡمُكۡرَمِينَ (٢٧) ۞ وَمَآ أَنزَلۡنَا عَلَىٰ قَوۡمِهِۦ مِنۢ بَعۡدِهِۦ مِن جُندٍ۬ مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَمَا كُنَّا مُنزِلِينَ (٢٨) إِن كَانَتۡ إِلَّا صَيۡحَةً۬ وَٲحِدَةً۬ فَإِذَا هُمۡ خَـٰمِدُونَ (٢٩) يَـٰحَسۡرَةً عَلَى ٱلۡعِبَادِ‌ۚ مَا يَأۡتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كَانُواْ بِهِۦ يَسۡتَہۡزِءُونَ (٣٠) أَلَمۡ يَرَوۡاْ كَمۡ أَهۡلَكۡنَا قَبۡلَهُم مِّنَ ٱلۡقُرُونِ أَنَّہُمۡ إِلَيۡہِمۡ لَا يَرۡجِعُونَ (٣١) وَإِن كُلٌّ۬ لَّمَّا جَمِيعٌ۬ لَّدَيۡنَا مُحۡضَرُونَ (٣٢) وَءَايَةٌ۬ لَّهُمُ ٱلۡأَرۡضُ ٱلۡمَيۡتَةُ أَحۡيَيۡنَـٰهَا وَأَخۡرَجۡنَا مِنۡہَا حَبًّ۬ا فَمِنۡهُ يَأۡڪُلُونَ (٣٣) وَجَعَلۡنَا فِيهَا جَنَّـٰتٍ۬ مِّن نَّخِيلٍ۬ وَأَعۡنَـٰبٍ۬ وَفَجَّرۡنَا فِيہَا مِنَ ٱلۡعُيُونِ (٣٤) لِيَأۡڪُلُواْ مِن ثَمَرِهِۦ وَمَا عَمِلَتۡهُ أَيۡدِيهِمۡ‌ۖ أَفَلَا يَشۡڪُرُونَ (٣٥) سُبۡحَـٰنَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلۡأَزۡوَٲجَ ڪُلَّهَا مِمَّا تُنۢبِتُ ٱلۡأَرۡضُ وَمِنۡ أَنفُسِهِمۡ وَمِمَّا لَا يَعۡلَمُونَ (٣٦) وَءَايَةٌ۬ لَّهُمُ ٱلَّيۡلُ نَسۡلَخُ مِنۡهُ ٱلنَّہَارَ فَإِذَا هُم مُّظۡلِمُونَ (٣٧) وَٱلشَّمۡسُ تَجۡرِى لِمُسۡتَقَرٍّ۬ لَّهَا‌ۚ ذَٲلِكَ تَقۡدِيرُ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡعَلِيمِ (٣٨) وَٱلۡقَمَرَ قَدَّرۡنَـٰهُ مَنَازِلَ حَتَّىٰ عَادَ كَٱلۡعُرۡجُونِ ٱلۡقَدِيمِ (٣٩) لَا ٱلشَّمۡسُ يَنۢبَغِى لَهَآ أَن تُدۡرِكَ ٱلۡقَمَرَ وَلَا ٱلَّيۡلُ سَابِقُ ٱلنَّہَارِ‌ۚ وَكُلٌّ۬ فِى فَلَكٍ۬ يَسۡبَحُونَ (٤٠) وَءَايَةٌ۬ لَّهُمۡ أَنَّا حَمَلۡنَا ذُرِّيَّتَہُمۡ فِى ٱلۡفُلۡكِ ٱلۡمَشۡحُونِ (٤١) وَخَلَقۡنَا لَهُم مِّن مِّثۡلِهِۦ مَا يَرۡكَبُونَ (٤٢) وَإِن نَّشَأۡ نُغۡرِقۡهُمۡ فَلَا صَرِيخَ لَهُمۡ وَلَا هُمۡ يُنقَذُونَ (٤٣) إِلَّا رَحۡمَةً۬ مِّنَّا وَمَتَـٰعًا إِلَىٰ حِينٍ۬ (٤٤) وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ٱتَّقُواْ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيكُمۡ وَمَا خَلۡفَكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ (٤٥) وَمَا تَأۡتِيہِم مِّنۡ ءَايَةٍ۬ مِّنۡ ءَايَـٰتِ رَبِّہِمۡ إِلَّا كَانُواْ عَنۡہَا مُعۡرِضِينَ (٤٦) وَإِذَا قِيلَ لَهُمۡ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ ٱللَّهُ قَالَ ٱلَّذِينَ ڪَفَرُواْ لِلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَنُطۡعِمُ مَن لَّوۡ يَشَآءُ ٱللَّهُ أَطۡعَمَهُ ۥۤ إِنۡ أَنتُمۡ إِلَّا فِى ضَلَـٰلٍ۬ مُّبِينٍ۬ (٤٧) وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَـٰذَا ٱلۡوَعۡدُ إِن كُنتُمۡ صَـٰدِقِينَ (٤٨) مَا يَنظُرُونَ إِلَّا صَيۡحَةً۬ وَٲحِدَةً۬ تَأۡخُذُهُمۡ وَهُمۡ يَخِصِّمُونَ (٤٩) فَلَا يَسۡتَطِيعُونَ تَوۡصِيَةً۬ وَلَآ إِلَىٰٓ أَهۡلِهِمۡ يَرۡجِعُونَ (٥٠) وَنُفِخَ فِى ٱلصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ ٱلۡأَجۡدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمۡ يَنسِلُونَ (٥١) قَالُواْ يَـٰوَيۡلَنَا مَنۢ بَعَثَنَا مِن مَّرۡقَدِنَاۜ‌ۗ هَـٰذَا مَا وَعَدَ ٱلرَّحۡمَـٰنُ وَصَدَقَ ٱلۡمُرۡسَلُونَ (٥٢) إِن ڪَانَتۡ إِلَّا صَيۡحَةً۬ وَٲحِدَةً۬ فَإِذَا هُمۡ جَمِيعٌ۬ لَّدَيۡنَا مُحۡضَرُونَ (٥٣) فَٱلۡيَوۡمَ لَا تُظۡلَمُ نَفۡسٌ۬ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا تُجۡزَوۡنَ إِلَّا مَا ڪُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ (٥٤) إِنَّ أَصۡحَـٰبَ ٱلۡجَنَّةِ ٱلۡيَوۡمَ فِى شُغُلٍ۬ فَـٰكِهُونَ (٥٥) هُمۡ وَأَزۡوَٲجُهُمۡ فِى ظِلَـٰلٍ عَلَى ٱلۡأَرَآٮِٕكِ مُتَّكِـُٔونَ (٥٦) لَهُمۡ فِيہَا فَـٰكِهَةٌ۬ وَلَهُم مَّا يَدَّعُونَ (٥٧) سَلَـٰمٌ۬ قَوۡلاً۬ مِّن رَّبٍّ۬ رَّحِيمٍ۬ (٥٨) وَٱمۡتَـٰزُواْ ٱلۡيَوۡمَ أَيُّہَا ٱلۡمُجۡرِمُونَ (٥٩) ۞ أَلَمۡ أَعۡهَدۡ إِلَيۡكُمۡ يَـٰبَنِىٓ ءَادَمَ أَن لَّا تَعۡبُدُواْ ٱلشَّيۡطَـٰنَ‌ۖ إِنَّهُ ۥ لَكُمۡ عَدُوٌّ۬ مُّبِينٌ۬ (٦٠) وَأَنِ ٱعۡبُدُونِى‌ۚ هَـٰذَا صِرَٲطٌ۬ مُّسۡتَقِيمٌ۬ (٦١) وَلَقَدۡ أَضَلَّ مِنكُمۡ جِبِلاًّ۬ كَثِيرًا‌ۖ أَفَلَمۡ تَكُونُواْ تَعۡقِلُونَ (٦٢) هَـٰذِهِۦ جَهَنَّمُ ٱلَّتِى كُنتُمۡ تُوعَدُونَ (٦٣) ٱصۡلَوۡهَا ٱلۡيَوۡمَ بِمَا كُنتُمۡ تَكۡفُرُونَ (٦٤) ٱلۡيَوۡمَ نَخۡتِمُ عَلَىٰٓ أَفۡوَٲهِهِمۡ وَتُكَلِّمُنَآ أَيۡدِيہِمۡ وَتَشۡہَدُ أَرۡجُلُهُم بِمَا كَانُواْ يَكۡسِبُونَ (٦٥) وَلَوۡ نَشَآءُ لَطَمَسۡنَا عَلَىٰٓ أَعۡيُنِہِمۡ فَٱسۡتَبَقُواْ ٱلصِّرَٲطَ فَأَنَّىٰ يُبۡصِرُونَ (٦٦) وَلَوۡ نَشَآءُ لَمَسَخۡنَـٰهُمۡ عَلَىٰ مَڪَانَتِهِمۡ فَمَا ٱسۡتَطَـٰعُواْ مُضِيًّ۬ا وَلَا يَرۡجِعُونَ (٦٧) وَمَن نُّعَمِّرۡهُ نُنَڪِّسۡهُ فِى ٱلۡخَلۡقِ‌ۖ أَفَلَا يَعۡقِلُونَ (٦٨) وَمَا عَلَّمۡنَـٰهُ ٱلشِّعۡرَ وَمَا يَنۢبَغِى لَهُ ۥۤ‌ۚ إِنۡ هُوَ إِلَّا ذِكۡرٌ۬ وَقُرۡءَانٌ۬ مُّبِينٌ۬ (٦٩) لِّيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّ۬ا وَيَحِقَّ ٱلۡقَوۡلُ عَلَى ٱلۡكَـٰفِرِينَ (٧٠) أَوَلَمۡ يَرَوۡاْ أَنَّا خَلَقۡنَا لَهُم مِّمَّا عَمِلَتۡ أَيۡدِينَآ أَنۡعَـٰمً۬ا فَهُمۡ لَهَا مَـٰلِكُونَ (٧١) وَذَلَّلۡنَـٰهَا لَهُمۡ فَمِنۡہَا رَكُوبُہُمۡ وَمِنۡہَا يَأۡكُلُونَ (٧٢) وَلَهُمۡ فِيہَا مَنَـٰفِعُ وَمَشَارِبُ‌ۖ أَفَلَا يَشۡكُرُونَ (٧٣) وَٱتَّخَذُواْ مِن دُونِ ٱللَّهِ ءَالِهَةً۬ لَّعَلَّهُمۡ يُنصَرُونَ (٧٤) لَا يَسۡتَطِيعُونَ نَصۡرَهُمۡ وَهُمۡ لَهُمۡ جُندٌ۬ مُّحۡضَرُونَ (٧٥) فَلَا يَحۡزُنكَ قَوۡلُهُمۡ‌ۘ إِنَّا نَعۡلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعۡلِنُونَ (٧٦) أَوَلَمۡ يَرَ ٱلۡإِنسَـٰنُ أَنَّا خَلَقۡنَـٰهُ مِن نُّطۡفَةٍ۬ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ۬ مُّبِينٌ۬ (٧٧) وَضَرَبَ لَنَا مَثَلاً۬ وَنَسِىَ خَلۡقَهُ ۥ‌ۖ قَالَ مَن يُحۡىِ ٱلۡعِظَـٰمَ وَهِىَ رَمِيمٌ۬ (٧٨) قُلۡ يُحۡيِيہَا ٱلَّذِىٓ أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّةٍ۬‌ۖ وَهُوَ بِكُلِّ خَلۡقٍ عَلِيمٌ (٧٩) ٱلَّذِى جَعَلَ لَكُم مِّنَ ٱلشَّجَرِ ٱلۡأَخۡضَرِ نَارً۬ا فَإِذَآ أَنتُم مِّنۡهُ تُوقِدُونَ (٨٠) أَوَلَيۡسَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ بِقَـٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يَخۡلُقَ مِثۡلَهُم‌ۚ بَلَىٰ وَهُوَ ٱلۡخَلَّـٰقُ ٱلۡعَلِيمُ (٨١) إِنَّمَآ أَمۡرُهُ ۥۤ إِذَآ أَرَادَ شَيۡـًٔا أَن يَقُولَ لَهُ ۥ كُن فَيَكُونُ (٨٢) فَسُبۡحَـٰنَ ٱلَّذِى بِيَدِهِۦ مَلَكُوتُ كُلِّ شَىۡءٍ۬ وَإِلَيۡهِ تُرۡجَعُونَ (٨٣







MAKSUDNYA :





Ya-Seen

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Yaa Siin. (1) Demi Al-Quran yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh, (2) Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad adalah seorang Rasul) dari Rasul-rasul yang telah diutus, (3) Yang tetap di atas jalan yang lurus (agama Islam). (4) Al-Quran itu, diturunkan oleh Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani, (5) Supaya engkau memberi peringatan dan amaran kepada kaum yang datuk neneknya telah lama tidak diberikan peringatan dan amaran; sebab itulah mereka lalai. (6) Demi sesungguhnya, telah tetap hukuman seksa atas kebanyakan mereka, kerana mereka tidak mahu beriman. (7) Sesungguhnya Kami jadikan (kesombongan dan keengganan mereka tunduk kepada kebenaran sebagai) belenggu yang memberkas kedua tangan mereka ke batang leher mereka; (lebarnya belenggu itu) sampai (menongkatkan) dagu mereka lalu menjadilah mereka terdongak. (8) Dan Kami jadikan (sifat tamak dan gila mereka kepada harta benda dan pangkat itu sebagai) sekatan (yang menghalang mereka daripada memandang kepada keburukan dan kesingkatan masa dunia yang ada) di hadapan mereka dan sekatan (yang menghalang mereka daripada memikirkan azab yang ada) di belakang mereka (pada hari kiamat). lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar). (9) Dan (dengan sebab itu) sama sahaja kepada mereka, engkau beri amaran atau engkau tidak beri amaran kepadanya mereka tidak akan beriman. (10) Sesungguhnya peringatan dan amaran (yang berkesan dan mendatangkan faedah) hanyalah yang engkau berikan kepada orang yang sedia menurut ajaran Al-Quran serta ia takut (melanggar perintah Allah) Ar-Rahman semasa dia tidak dilihat orang dan semasa dia tidak melihat azab Tuhan. Oleh itu berilah kepadanya berita yang menggembirakan dengan keampunan dan pahala yang mulia. (11) Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang yang mati dan Kami tuliskan segala yang mereka telah kerjakan serta segala kesan perkataan dan perbuatan yang mereka tinggalkan dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu kami catatkan satu persatu dalam Kitab (ibu Suratan) yang jelas nyata. (12) Dan ceritakanlah kepada mereka satu keadaan yang ajaib mengenai kisah penduduk sebuah bandar (yang tertentu) iaitu ketika mereka didatangi Rasul-rasul (Kami), (13) Ketika Kami mengutus kepada mereka dua orang Rasul lalu mereka mendustakannya; kemudian Kami kuatkan (kedua Rasul itu) dengan Rasul yang ketiga, lalu Rasul-rasul itu berkata: Sesungguhnya kami ini adalah diutuskan kepada kamu. (14) Penduduk bandar itu menjawab: Kamu ini tidak lain hanyalah manusia seperti kami juga dan Tuhan Yang Maha Pemurah tidak menurunkan sesuatupun (tentang agama yang kamu dakwakan); Kamu ini tidak lain hanyalah berdusta. (15) Rasul-rasul berkata: Tuhan Kami mengetahui bahawa sesungguhnya Kami adalah Rasul-rasul yang diutus kepada kamu, (16) Dan tugas Kami hanyalah menyampaikan perintah-perintahNya dengan cara yang jelas nyata. (17) Penduduk bandar itu berkata pula: Sesungguhnya kami merasa nahas dan malang dengan sebab kamu. Demi sesungguhnya, kalau kamu tidak berhenti (dari menjalankan tugas yang kamu katakan itu), tentulah kami akan merejam kamu dan sudah tentu kamu akan merasai dari pihak kami azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (18) Rasul-rasul itu menjawab: Nahas dan malang kamu itu adalah disebabkan (kekufuran) yang ada pada kamu. Patutkah kerana kamu diberi peringatan dan nasihat pengajaran (maka kamu mengancam kami dengan apa yang kamu katakan itu)? (Kamu bukanlah orang-orang yang mahu insaf) bahkan kamu adalah kaum pelampau. (19) Dan (semasa Rasul-rasul itu diancam), datanglah seorang lelaki dari hujung bandar itu dengan berlari, lalu memberi nasihat dengan katanya: Wahai kaumku! Turutlah Rasul-rasul itu. (20) Turutlah orang-orang yang tidak meminta kapada kamu sesuatu balasan, sedang mereka adalah orang-orang mandapat hidayat petunjuk. (21) Dan (apabila ditanya: Sudahkah engkau menerima agama mereka? Maka jawabnya): Mengapa aku tidak menyembah Tuhan yang menciptakan daku dan yang kepadaNyalah (aku dan) kamu semua akan dikembalikan? (22) Patutkah aku menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah? (Sudah tentu tidak patut, kerana) jika Allah Yang Maha Pemurah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, mereka tidak dapat memberikan sebarang syafaat kepadaku dan mereka juga tidak dapat menyelamatkan daku. (23) Sesungguhnya aku (kalau melakukan syirik) tentulah aku pada ketika itu berada dalam kesesatan yang nyata. (24) Sesungguhnya aku telah beriman kepada Tuhan kamu, maka dengarlah (nasihatku). (25) (Setelah dia mati) lalu dikatakan kepadanya: Masuklah ke dalam Syurga. Ia berkata; Alangkah baiknya kalau kaumku mengetahui. (26) Tentang perkara yang menyebabkan daku diampunkan oleh Tuhanku, serta dijadikannya daku dari orang-orang yang dimuliakan. (27) Dan Kami tidak menurunkan kepada kaumnya sesudah dia (mati) sebarang pasukan tentera dari langit (untuk membinasakan mereka) dan tidak perlu Kami menurunkannya. (28) (Kebinasaan mereka) hanyalah dilakukan dengan satu pekikan (yang dahsyat), maka dengan serta-merta mereka semua sunyi-sepi tidak hidup lagi. (29) Sungguh besar perasaan sesal dan kecewa yang menimpa hamba-hamba (yang mengingkari kebenaran)! Tidak datang kepada mereka seorang Rasul melainkan mereka mengejek-ejek dan memperolok-olokkannya. (30) Tidakkah mereka mengetahui berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka? Umat-umat yang telah binasa itu tidak kembali lagi kepada mereka (bahkan kembali kepada Kami, untuk menerima balasan). (31) Dan tidak ada satu makhluk pun melainkan dihimpunkan ke tempat perbicaraan Kami, semuanya dibawa hadir (untuk menerima balasan). (32) Dan dalil yang terang untuk mereka (memahami kekuasaan dan kemurahan kami), ialah bumi yang mati; kami hidupkan ia serta kami keluarkan daripadanya biji-bijian, maka daripada biji-bijian itu mereka makan. (33) Dan kami jadikan di bumi itu kebun-kebun kurma dan anggur dan kami pancarkan padanya beberapa mata air, (34) Supaya mereka makan dari buah-buahannya dan dari apa yang dikerjakan oleh tangan mereka; maka patutkah mereka tidak bersyukur? (35) Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya. (36) Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang daripadanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita; (37) Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; (38) Dan bulan pula Kami takdirkan ia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering. (39) (Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing. (40) Dan satu dalil lagi untuk mereka (insaf) ialah, Kami membawa belayar jenis keluarga mereka dalam bahtera yang penuh sarat; (41) Dan Kami ciptakan untuk mereka, jenis-jenis kenderaan yang sama dengannya, yang mereka dapat mengenderainya. (42) Dan jika kami kehendaki, kami boleh tenggelamkan mereka; (kiranya Kami lakukan yang demikian) maka tidak ada yang dapat memberi pertolongan kepada mereka dan mereka juga tidak dapat diselamatkan; (43) Kecuali dengan kemurahan dari pihak Kami memberi rahmat dan kesenangan hidup kepada mereka hingga ke suatu masa. (44) Dan apabila dikatakan kepada mereka: Berjaga-jagalah kamu akan apa yang ada di hadapan kamu (dari urusan-urusan hidup di dunia ini) dan apa yang ada di belakang kamu (dari huru-hara dan balasan akhirat), supaya kamu beroleh rahmat, (mereka tidak mengindahkannya). (45) Dan (itulah tabiat mereka) tidak ada sesuatu keterangan yang sampai kepada mereka dari keterangan-keterangan Tuhan mereka melainkan mereka selalu berpaling daripadanya (enggan menerimanya). (46) Dan apabila dikatakan kepada mereka: Dermakanlah sebahagian dari rezeki yang dikurniakan Allah kepada kamu, berkatalah orang-orang yang kafir itu kepada orang-orang yang beriman (secara mengejek-ejek): Patutkah kami memberi makan kepada orang yang jika Allah kehendaki tentulah Dia akan memberinya makan? Kamu ini hanyalah berada dalam kesesatan yang nyata. (47) Dan (apabila mereka diingatkan tentang huru-hara dan balasan akhirat) mereka bertanya (secara mempersenda): Bilakah datangnya (hari akhirat) yang dijanjikan itu? Jika betul kamu orang-orang yang benar (maka kami sedia menunggu). (48) Mereka tidak menunggu melainkan satu pekikan yang (dengan secara mengejut) akan membinasakan mereka semasa mereka dalam keadaan leka bertengkar (merundingkan urusan dunia masing-masing). (49) Maka dengan itu, mereka tidak berpeluang membuat sebarang pesanan (wasiat atau lainnya) dan (kalau mereka berada di luar) mereka tidak sempat kembali kepada keluarganya. (50) Dan sudah tentu akan ditiupkan sangkakala (menghidupkan orang-orang yang telah mati; apabila berlaku yang demikian) maka semuanya segera bangkit keluar dari kubur masing-masing (untuk) mengadap Tuhannya. (51) (Pada ketika itu) orang-orang yang tidak percayakan hidup semula berkata: Aduhai celakanya kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari kubur tempat tidur kami?,, (Lalu dikatakan kepada mereka): Inilah dia yang telah dijanjikan oleh Allah Yang Maha Pemurah dan benarlah berita yang disampaikan oleh Rasul-rasul. (52) Hanyalah dengan berlakunya satu pekikan sahaja, maka dengan serta-merta mereka dihimpunkan ke tempat perbicaraan Kami, semuanya dibawa hadir (untuk menerima balasan). (53) Maka pada hari itu, tidak ada seseorang yang akan dianiaya sedikitpun dan kamu pula tidak akan dibalas melainkan menurut amal yang kamu telah kerjakan. (54) Sesungguhnya penduduk Syurga pada hari itu, berada dalam keadaan sibuk leka menikmati kesenangan; (55) Mereka dengan pasangan-pasangan mereka bersukaria di tempat yang teduh, sambil duduk berbaring di atas pelamin; (56) Mereka beroleh dalam Syurga itu pelbagai jenis buah-buahan dan mereka beroleh apa sahaja yang mereka kehendaki; (57) (Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani. (58) Dan (sebaliknya dikatakan kepada orang-orang yang kafir): Berpisahlah kamu pada hari ini, hai orang-orang yang berdosa, (dari bercampur gaul dengan orang-orang yang beriman). (59) Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya dia musuh yang nyata terhadap kamu! (60) Dan (Aku perintahkan): Hendaklah kamu menyembahKu; inilah jalan yang lurus. (61) Dan sesungguhnya Syaitan itu telah menyesatkan golongan yang ramai di antara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf? (62) Yang kamu saksikan sekarang ialah Neraka Jahanam, yang kamu selalu diancam memasukinya (kalau kamu tidak taatkan perintah Allah). (63) Rasalah kamu bakarannya pada hari ini, disebabkan perbuatan kufur yang kamu telah lakukan! (64) Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus) dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing) dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan. (65) (Mata hati orang-orang yang menderhaka itu rosak) dan kalau Kami kehendaki, Kami berkuasa menghapuskan bentuk dan biji mata kepala mereka menjadi rata, sehingga masing-masing menerpa mencari-cari jalan (yang biasa mereka lalui). (Kiranya dijadikan demikian) maka bagaimanakah mereka dapat melihatnya? (66) (Kekuatan akal fikiran mereka juga tidak sihat) dan kalau kami kehendaki, kami berkuasa mangubahkan keadaan jasmani mereka (menjadi kaku beku) di tempat yang mereka berada padanya; maka dengan itu, mereka tidak dapat mara ke hadapan dan juga tidak dapat undur ke belakang. (67) Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya (kepada keadaan serba lemah; hakikat ini memang jelas) maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya? (68) (Nabi Muhammad bukanlah penyair) dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya, dan kepandaian bersyair itu pula tidak sesuai baginya. Yang Kami wahyukan kepadanya itu tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan Kitab Suci yang memberi penerangan; (69) Supaya dia memberi peringatan kepada orang yang sedia hidup (hatinya) dan supaya nyata tetapnya hukuman (azab) terhadap orang-orang yang kufur ingkar. (70) Tidakkah mereka melihat dan memikirkan, bahawa Kami telah menciptakan untuk mereka binatang-binatang ternak, di antara jenis-jenis makhluk yang telah Kami ciptakan dengan kekuasaan Kami lalu mereka memilikinya? (71) Dan Kami jinakkan ia untuk kegunaan mereka; maka sebahagian di antaranya menjadi kenderaan mereka dan sebahagian lagi mereka makan. (72) Dan mereka beroleh berbagai faedah dan kegunaan pada binatang ternak itu dan juga beroleh minuman; maka mengapa mereka tidak mahu bersyukur? (73) Dan tergamak mereka menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah, (dengan harapan) semoga mereka mendapat pertolongan (dari makhluk-makhluk itu). (74) Benda-benda yang mereka sembah itu tidak dapat sama sekali menolong mereka, sedang benda-benda itu sendiri menjadi tentera yang akan dibawa hadir (pada hari kiamat, untuk memberi azab seksa) kepada mereka. (75) Maka janganlah engkau (wahai Muhammad) berdukacita disebabkan tuduhan-tuduhan mereka (terhadapmu). Sesungguhnya Kami sedia mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka nyatakan. (76) Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah dia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati), (77) Serta dia mengemukakan satu misal perbandingan kepada Kami (tentang kekuasaan itu) dan dia pula lupakan keadaan Kami menciptakannya sambil dia bertanya: Siapakah yang dapat menghidupkan tulang-tulang yang telah hancur seperti debu? (78) Katakanlah: Tulang-tulang yang hancur itu akan dihidupkan oleh Tuhan yang telah menciptakannya pada awal mula wujudnya dan Dia Maha Mengetahui akan segala keadaan makhluk-makhluk (yang diciptakanNya); (79) Tuhan yang telah menjadikan api (boleh didapati) dari pohon-pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu, maka kamu pun selalu menyalakan api dari pohon-pohon itu. (80) Tidakkah diakui dan tidakkah dipercayai bahawa Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi (yang demikian besarnya) berkuasa menciptakan semula manusia sebagaimana Dia menciptakan mereka dahulu? Ya! Diakui dan dipercayai berkuasa! Dan Dialah Pencipta yang tidak ada bandinganNya, lagi Yang Maha Mengetahui. (81) Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: Jadilah engkau!. Maka ia terus menjadi. (82) Oleh itu akuilah kesucian Allah (dengan mengucap: Subhaanallah!) Tuhan yang memiliki dan menguasai tiap-tiap sesuatu dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan. (83)

keagungan KURSI~

Dalam sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah

sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.



Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:



1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.



2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.



3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.



4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.



5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semuamemohon keampunan dan mendoakan baginya.



6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid..



7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.



Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S..A..W. bersabda,



"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."



"Utamakan SELAMAT dan SEHAT untuk Dunia-mu, utamakan SHOLAT dan ZAKAT untuk Akhirat-mu"



Subhanallah. ..

AMIN......

Friday, April 15, 2011

vitamin c

"Graduation (Friends Forever)"

And so we talked all night about the rest of our lives
Where we're gonna be when we turn 25
I keep thinking times will never change
Keep on thinking things will always be the same
But when we leave this year we won't be coming back
No more hanging out cause we're on a different track
And if you got something that you need to say
You better say it right now cause you don't have another day
Cause we're moving on and we can't slow down
These memories are playing like a film without sound
And I keep thinking of that night in June
I didn't know much of love
But it came too soon
And there was me and you
And then we got real blue
Stay at home talking on the telephone
And we would get so excitedand we'd get so scared
Laughing at ourselves thinking life's not fair
And this is how it feels

[1]
As we go on
We remember
All the times we
Had together
And as our lives change
From whatever
We will still be
Friends Forever

So if we get the big jobs
And we make the big money
When we look back now
Will our jokes still be funny?
Will we still remember everything we learned in school?
Still be trying to break every single rule
Will little brainy Bobby be the stockbroker man?
Can Heather find a job that won't interfere with her tan?
I keep, keep thinking that it's not goodbye
Keep on thinking it's a time to fly
And this is how it feels

[Repeat 1]

La, la, la, la:
Yeah, yeah, yeah
La, la, la, la:
We will still be friends forever

Will we think about tomorrow like we think about now?
Can we survive it out there?
Can we make it somehow?
I guess I thought that this would never end
And suddenly it's like we're women and men
Will the past be a shadow that will follow us 'round?
Will these memories fade when I leave this town
I keep, keep thinking that it's not goodbye
Keep on thinking it's a time to fly

[Repeat 1 (3x)]

s club 7

Ooh...

Everybody's got something they had to leave behind
One regret from yesterday that just seems to grow with time
There's no use looking back or wondering (or wondering)
How it could be now or neither been (or neither been)
All this I know but still I can't find ways to let you go

Chorus
I never had a dream come true
Till that day that I found you
Even though I pretend that I've moved on
You'll always be my baby
I never found the words to say
You're the one I think about each day
And I know no matter where love takes me to
A part of me will always be with you

Somewhere in my memory I lost all sense of time
Amd tomorrow can never be
'Cause yesterday is all that fills my mind
There's no use looking back or wondering
How it should be now or neither been (or neither been)
Oh this I know but still I can't find ways to let you go

Chorus

You'll always be the dream that fills my head
(Yes you will, say you will, you know you will, baby)
You'll always be the one I know (I'll never forget)
There's no use looking back or wondering (or wondering)
Because love is a strange and funny thing
No matter how I try and try
I just can't say goodbye
No no no no

Chorus

A part of me will always be with you...

s club 7

"Bring It All Back"

Bring it all back now

Don't stop, never give up
Hold your head high and reach the top
Let the world see what you have got
Bring it all back to you

Hold on to what you try to be
Your individuality
When the world is on your shoulders
Just smile and let it go
If people try to put you down
Just walk on by don't turn around
You only have to answer to yourself

Don't you know it's true what they say
That life, it ain't easy
But your time's coming around
So don't you stop tryin'

Don't stop, never give up
Hold your head high and reach the top
Let the world see what you have got
Bring it all back to you
Dream of falling in love
Anything you've been thinking of
When the world seems to get too tough
Bring it all back to you

Na na na na..

Try not to worry 'bout a thing
Enjoy the good times life can bring
Keep it all inside you
Gotta let the feeling show
Imagination is the key
'Cos you are you're own destiny
You never should be lonely
When time is on your side

Don't you know it's true what they say
Things are sent to try you
But your time's coming around
So don't you stop tryin'

Don't stop, never give up
Hold your head high and reach the top
Let the world see what you have got
Bring it all back to you
Dream of falling in love
Anything you've been thinking of
When the world seems to get too tough
Bring it all back to you

Na na na na..

Don't you know it's true what they say
Things happen for a reason
But your time's coming around
So don't you stop tryin'

Don't stop, never give up
Hold your head high and reach the top
Let the world see what you have got
Bring it all back to you
Dream of falling in love
Anything you've been thinking of
When the world seems to get too tough
Bring it all back to you
[Repeat to fade]

RM100..

assalamualaikum w.b.t,,
What is going on here..??
hahaha..
bikin suspens aja mizz bihah nih...

td,,lepas menonton criter ZOO kt astro citra,,
tiba2,,dpat msg from ANIS NAZIHAH NASIR....
she asked me..
"bihah,,jom g litar esok.."
and i replied..
"esok???,,maso mano tuh??sbb kalu nok g blajar keto bihah keno g pete2 ckit,,,pastu bihah nok mitok tlg anz ajar bihah motor boleh x??"
"jom r g esok,,pagi lah..",she replied..
"hadoi,,mano boleh kalu g pagi.."...mizz bihah said..
"jom lah boleh anz n tihah ajar motor.."
"ok lah kalu g2,,ajar sampai pandai deh..."
****xtahu lah dia balas ape lepas tuh,,fon charging lah****

pastu,,,
my umi asking me about the bayaran untuk ulangan kereta dan renew lesen L..
mizz bihah said,,
kereta rm80,,tp mizz bihah dah bayar rm10,,tinggal lg rm70...
renew lesen L plak rm30,,maybe kot...
my ayah said it...
totally,,rm100 lah kan??

esok kena pegy pjabat untuk bayar ulangan n renew lesen L tuh..
so annoying tau..!
x suke..x suke..

my umi dah bg WARNING dah,,,
minggu depan umi xse dgr doh perkataan "KANDAS"..
oh no,,,
guys..
what should i do nih???
sy takut kalau sy kandas lg migu depan...

motor mmg sy takut nak bawak..
kereta plak kena berhati2....
n x boley kalut...

harap sangat..LULUS~

{}nabihah~pauzi{},,,kini berwajah baru

assalamualaikum w.b.t
ya ALLAH...
x tahu knape malam nie rajin ckit nak changing {}nabihah~pauzi{} punya blog..hahaha,,bila tengok blogs org lain yg cantik dan tertarik g2...
rasa nak ubah penampilan ckit..
biar nampak lebih tertarik..."koya".."poyo"

tp,,xper at least sy berani mencuba...
an,,an,,an??
letih pilih warna utk blog nie...

totally...
rasa dah puas hati dah dgn perubahan terkini blog sy nih...
tp,,sy nak anda komen~nya...

kalau ada yg perlu ditambah..
sy akan tambah..
kalau terlebih..
sy cut ckit...
hahaha..

anyway...
leave ur comment k..
cayunk kamoo~
(ayat kwn)..
hua3...

think about KIAMAT~

Gambaran Hari Kiamat...!!!!
assalamualaikum w.b.t,,
alhamdulillah disaat2 kita sdg mengejar kejayaan dunia dan kemewahan dunia
kita masih lg diberi pesanan mengenai kejayaan yg sebenar-benarnya,,iaitu kejayaan di akhirat~
terima kasih kpd alim ulama dan orang2 pencinta akhirat krn sudi memberi peringatan kpd kami,umat manusia yg selalu alpa ttg akhirat..

ayuh..!
kita baca gambaran kiamat di bawah nie..
sekurang-kurangnya dpt kita bermuhasabah diri sikit...


✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.

② Doa anak²nya yang soleh.

③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

sumber: Amar Suf

Thursday, April 14, 2011

SYARAT-SYARAT KELAYAKAN MASUK KE TINGKATAN ENAM BA...

catatanku: SYARAT-SYARAT KELAYAKAN MASUK KE TINGKATAN ENAM BA...: "Buat pelajar-pelajar yang ingin  memasuki tingkatan enam bawah bagi tahun ini, di sini ada syarat-syarat kelayakan kemasukan ke tingkat..."

perlu mandi bunga...! sambungan..

selepas jalan raya,,
sy masih belum boleh happy...
sbb mendaki,,parking n 3 penjuru x buat lg...

aik??
mane gang nie??
tut2..!
dowg tgah dok mendaki dan parking..
nampak anis sdg bergelut dgn line kuning...
tiba2,,aniz angkat tgn..
jpj bg kad hijau bermakna boleh teruskan ujian..
huhh!!!
anis menuju ke parking...
selepas sahaja kereta dihadapan anis siap..
dy ambil alih tmpat parking..
ok,,she did it...
tp,,malangnya 3 penjuru bermasalah sikit...
tayar terkena beteng...

*********
tibalah giliran mizz bihah,,
yes dapat kete no.4,,
kete cikgu sdiri...
smoga ada tuah d'sebalik no.4 nie...
awat sy yg no.1 nie...
semua org tengah fokus pade sy..
amboi~
sy selamba jelah....
wat dek..

alhamdulillah,,mendaki LULUS...
parking pon LULUS...

cepat lah jpj angkat kad ijau tuh..
sy sdg menuju ke 3 penjuru skrang...
ya allah,,,
smoga x naik beteng...
berjaya masuk...
tp,,sayang terlanggar botol air mineral sewaktu undur kereta..

hatiku hancur saat itu....
"muka ckg terus berubah,,seolah2 turut kecewa dgn mizz bihah"
apa yg sy mampu buat buat saat itu REDHA JELAH...
parking kete dan berjalan menuju ke arah jpj n cikgu..

nothing to say lah CIKGU ooi...
kalu cikgu kecewa,,sy lagi kecewa...
andai saaje 3 penjuru sy lepas..
sy dah berjaya dpt P dah..
tp....
tidak saat itu..
sy kena merasai kekandasan lg setelah ujian motor tempoh hari juga sy kandas...
oh TUHAN~
why u did this to me???

asyik kandas je...
hati sy mmg btol2 hancur...
seperti sekeping biskut yg hancorrr...!

sedih...sedih..sedih..
dan sbb itulah sy tanya diri sy "perlukah aku mandi bunga"???
untuk buang segala sial yg ada dlm diri sy nie...
tp,,as long as i have IMAN,,i never do it..
sy yakin dgn kuasa ALLAH s.w.t ,,,
sesuatu yg kita anggap buruk itu sebenarnya baik utk kita...
dan sesuatu yg kita anggap baik itu mungkin tidak baik bg kita...
Wallahualam~

sy MENANTI HIKMAH dr kekandasan ini...

kepada kwn2 yg senasib dgn mizz bihah ni..
teruskan usaha~

perlu mandi bunga...!

assalamualaikum w.b.t
what's up ya???

ok,,
mizz bihah nk kongsi kisah sedih mizz bihah ni..
yg baru berlaku kelmarin(13/4/2011)..
ingat lg x tarikh ape tuh??
ya allah..
kalau boleh mizz bihah xmo ingat dah kt tarikh nih..
sakit hati terlalu amat...

astaghfirullahalazim~
ya allah kuatkan hati sy nih~

kelmari kan mizz bihah ada jpj test...
test kereta lah..
sy KANDAS lah..

*********
lebih kurang pukul 8 camtuh sy hantar msg kt anis,,
"aniz,,bihah siap doh ni.."
"ok..!"
lebih kurang 3 minit camtuh,,
motor merah aniz tu sampai kat halaman rumah mizz bihah..
amboi,,baru antar msg dah sampai..
bagus btol mek aniz nih..
jom r aniz,,,
kito keno g awal litar sbb kito kena amik resit booking jpj...
ok2..!

so,,ktowg pom bertolak menuju puncak AMGM(sbb litar 2 dok atas bukit)..
awal pg begini mmg terasa tenang jew...
sbelum sampai AMGM,,
aniz ajak pergi SHELL...
isi perut motor jap...
kan mati tengah jalan kan,,,rugi besar..!
hadoi~

sampai jew depan balai polis..
oiitt~
cam kenal jew org dlm kereta VIVA tuh...
alamak!!
cikgu aku~
(kebetulan ada sebuah kereta yg baru lepas kemalangan,,dan kereta tuh berada di b.polis)..
menyibok btol lah cikgu aku tuh~(hati sy yg berkata2)..

sampai kat pejabat AMGM...
ya allah~
pintu pjabat masih ditutup...
semua calon nk test sdg menunggu di hadapan pjabat dgn muka yg pucat,,senyum,,poker face pon ade gak dan muka yg sedih pon ade gak..
ish3..!
mcm2 ado..

******
semua calon diminta untuk turun ke litar..
sy,anis,awatif dan seorang kakak yg sama cikgu dgn sy..
turun ke bawah..
walking2 turun bukit...

sila serahkan resit,,ic dan lesen L..
pok wan announced it(anak boss tuh)..
:D

selang beberapa minit,,
cikgu panggil untuk mendengar taklimat dan tengok demostrasi...
sy suka btol tgok ckg wt demo..
CHAYA LAHH~
pewiitt..:*

then,,
balik ke tempat duduk masing2..
tunggu cikgu bg no(dalam bentuk kad,,*spesis kad matrik g2*)
no.9 tuh...
x lama sy tunggu tiba2 dgr cikgu panggil..
"ok,,no.9..jalan raya"..
dengan muka selamba yg xtahu malu..
sy terus bangkit dan jln ke kereta no.18...
ya allah,,,
bakpo sy awal ni..

masuk lam kete..
check ape yg patot di check..
btolkan tmpat duduk w'pun ia dah selesa..
berlakon dpn jpj...:p
tekan hon,,cermin sisi n blakang..signal n wiper..
terus bergerak..
smoga GOD BLESS ME...
hohoho..
takut weh,,

nasib mizz bihah lah,,
kena jalan B...
jalan yg mizz bihah plg takut sbb bnyak halangan...
terkono den..
kena follow lori balak...
sampai kat selekoh..
oitttlori tuh stop..
ape kes nie,,
ingat sekejap rupe2 nyer lama..
potong jelah lori tuh,,said MR.SYAM(jpj)..
ok2..!

selesai kt jln raya..
back to circuit....
ya allah,,
kandas kah aku???

berhenti kereta dan jpj bg borang biru tuh..
17/20..
"cik,,sy lulus ko gagal??"
"awk bawok g sano lah dulu,,(nada marah tuh)
"ok2..!"
"timo kasih cik"

perasaan gugup dah datang..
nak tulis nama xleh coz tgn dok ketar2...
cikgu smpai tolong kibaskan sy...
fuhhhh3!!!!
relax...

sy LULUS jalan raya..
yeahhhh...

........bersambung........

Monday, April 11, 2011

apa dah jadi dgn Marshanda?????

mcm biasa sbelum mizz bihah nk mulakan sesuatu isu...
assalamualaikum w.b.t mesti didahulukan....
apa kes dgn Marshanda????
bikin panas punya "title"..
wah,wah,wah,wah...

artis popular indonesia yg popular dgn lakonannya sbg CHACHA dalam drama bersiri SEJUTA CINTA MARSHANDA ini telah menggemparkan kita semua dgn status dirinya kini...
Alhamdulillah,,
chacha dah selamat bergelar seorang isteri kpd BEN KHASYAFANI,,yg juga seorang pelakon sinetron S.C.M
mizz bihah x sangka dowg berdua tuh dah lama bercinta..
akhirnya,,
slamat di ijab kabulkan...
mizz bihah doakan yg terbaik utk mereka berdua..


dalam masa yg sama mizz bihah dikhabarkan bahawa
marshanda sudah ubah penampilannya..
dari seorang yg seksi dan freehair
kepada seorang yg BERJILBAB dan menutup aurat...

perasaan syukur tidak terhingga kpd tuhan atas hidayah yg dikurniakan-NYA kpd artis indonesia ini...
semoga chacha akn terus dgn imej yg bersopan...

DAHULU...





SEKARANG...












senang hati mizz bihah....
bila tengok chacha dah berubah..
semoga Ben dapat menjadi seorang suami yg baik dan bertanggungjawab..

Saturday, April 9, 2011

Maharaja Lawak pulak...

assalamualaikum w.b.t
hai2 semua...
layan lagu korea dulu..
mizz bihah kan demam k-pop skunk..
hadoi,,berjangkit dgn my sis yg bongsu tu...
k-pop habis...

ok..
slepas raja lawak...
semua rakyat malaysia berlumba2 dok langgan siaran MUSTIKA tuh...
baguss2..
untung ckit astro...
hahahaha..

maharaja lawak punya pasal..
semua sanggup langgan Mustika tuh...
kump yg bertanding mmg awsome habis....
yg plg mizz bihah suka
JOZAN!!!!!
lucu sgt...
dowg berdua tuh mmg btol2 lawak..
lawak yg x buat2...

hahuhe...
slain dowg bnyak lg peserta2 yg lain...
1.Amir
2.jihan
3.jozan
4.jambu
5.wai
6.xn3
7.r2
8.balas
9.nabil
10.man
11.sepah
12.alex




siapakah pelawak pilihan anda????
sokonglah JoZan yer....
vote 4 them....

milo sirap????

assalamualaikum,,
salam 1 malaysia,,,
salam mesra...
ha...
pernah dgr x milo sirap???
sejenis air milo yg ditambah sirap...
jadilah milo sirap..
kawan yg suggest minum air tuh..
sedap beb...
try buat kat rumah..
kalau x pandai dtg lah umah mizz bihah..
bleh kite tlg buatkan milo sirap tuh..




contoh milo sirap...

make-up :-)

assalamualaikum w.b.t
ya allah,,,
sy x dapat nak tdow lah ptg ni..
bila tdow dah dtg dah idea untuk blog merepek nih...
hua2..

kali ni mizz BB nk citer sal make-up..
suka nyer kalu dpt conteng muka nih..
ni,,mizz BB nk cakap ckit...
kalau kite(pompuan je ye) letakkan eyeliner je,,
dah nampak cantik dan menggoda..

sbb tulah para2 isteri kat luar sana tu kena dan wajib berhias dan letak sikit warna2 kat pipi,,mata dan kat muncung tuh(mulut)..
mesti suami x lari punya..
kalau lari jugak..buta kot..
hahaha...

sy suka tgok sseorang yg berani mencuba...
dan sy bangga dgn kwn2 sy yg dah jd dewasa lepas spm..
dowg dah pndai bergaya dan nmpak sgt matang....
baguss!!!!!teruskan..

tapi....
jgn lebih2 plak...
bg yg masih single dan blom kawen tuh,,awas jgn dok letak warna terang2 sgt yer...
BAHAYA...
plus,,,dosa...

berhias mengikut umur dan situasi
tp,,jgn lupa dosa...
dosa mmg suka kt kite..
so,,dia usaha jugak supaya kite dpt dia dan dia akan suka bila kite dah termakan dgn pujukan syaitan..
barulah dpt join dia di neraka..

nak ke masuk neraka?????
kalau xnak bersederhanalah dalam berhias....
setakat nak pakai eyeliner masih ok...
nak pakai pemerah pipi pon masih ok..
nak pakai gincu,,,,(pilih warna yg x menonjol,,,kecuali untuk suami)
oh yeah!!!!!

Friday, April 8, 2011

Yuna-Gadis Semasa [LIRIK] HD



yuna,,,
best lagu nie..
rentak yg dapat buat jiwa sy ikut sama nak nyanyi..

penilaian tadi...

assalamualaikum w.b.t
baik lah,,sebelum mizz bihah nak mula cerita mizz bihah hari ni..
mizz bihah nk anda yg sedang membaca ni,,
SMILE :-)

yezz!!!
dapat pahala free..
sbb anda senyum..
senyumkan satu sedekah..
tp,,sebaik-baiknya kite senyum dari hati yg sangat2 ikhlas...
hati yg baik akan membentuk sikap yg baik..
hati yg BUSUK ,,,masya-allah..
Tuhan saje yg tahu..
apa-apa pun senyum tu penting...
ok!!!
walaupun kite stress cuba cari sesuatu yg boleh buat kite senyum...

macam mizz bihah hari ini..
9/4/2011..
pagi2 dah tarik muka x ingin senyum..
sbb takut nak nilai kereta nanti..
selepas bersiap2..
mizz turun ke dapur..
tp,,
mizz bihah x sentuh pun nasi yg ummi buat tuh..
perut xnak proses..
tengkok xnak benarkan nasi turun..
mulut terkunci dari membuka..:-@

apa2 pon kena siap nilai baru nak makan..
jam dah pukul 9.00 pagi,,
ummi cepat lah siap..
lewat dah nih!!!

sampai kat akademi memandu,,
singgah kat pejabat..
amik borang nilai ngan kerani kat situ..

turun ke litar..
cari cikgu yg diamanahkan oleh mr.azizi(my tchr)..:D
oh no!!!
mana ckg nie????

pergi ke meja depan(di ruang menunggu)..
i tanyalah ckg kt situ..
emmm,,cikguu..uuu..uuu
cikgu yg duduk kat parking tu namo gapo???(in kl "apa")
ohh,,bakpo(kenape)...

sy nk borang nilai..
eh,,borang nilai k awk keno g amik atas kt jabat..
bukan tuh..
sy amik doh..
kalu brg nilai tuh..
yg warna biru tu lah..

*********
sy takut nok panggil ckg tu..
sbb dio ado pink belt...(lawak)..
im laughing...hahahahaha...kihkihkihkih...
tengok!!!!
sy dah mula senyum..
prasaan sy dah ok!!
no more takut2..

waiting 4 mr.iskandar....
ckg tu said..
pukul 10 baru ckg is mari..
awk tunggulah dulu deh..
ok!!
kul 9.30 pagi..
VIVA dah mula nmpak bayang..
wadush!!!
arap2 bkn sy dulu...
selang beberapa minit kmudian..
"nur nabihah asyikin"
ya!!!
alamak,,,sy dulu...
huhhh!!!!
relaks nabihah..

mcm biasa..
masuk kereta..
kenalah tutup pintu dulu...
lau x..tercabut pintu tu..
betulkan tmpat duduk,,check cermin blakang,,signal,wiper...

masuk gear 1...
lepas clutch..
oh,,clutch pendek rupanyer...
cepatlah ckit nk bergerak brbanding clutch sang kancil no.4 tuh...
tekan minyak...
masa untuk naik bukit...
vrommmm.....

sampai di BERHENTI...
stop!!
mcm x terkawal ckit coz 1st time bawak VIVA tuh..
"relax,,xper..smua calon gini...x biasa ngan VIVA...
juz 3 min ,,,awk dah ok lah..",said mr.is.

huhhh!!!
mujurlah ckg ok..

********
sampai kat litar..(abis buat jln raya)
ckg explain balik apa yg x boleh di lakukan di jln raya...
opsss!!!!2 markah bonus kena tolakk...
1.x check side mirror...
2.x tekan hon...
mampus lah mizz bihah..
sy juz said "ok,,,ok,,ok"...

legaaaaa!!!!!!!!
boleh balik dahh...
dan sy dah ada selera nak baham any meal....
aumm!!!!

nantikan hari test...

.......mr.iskandar,,ckg yg buat penilaian.......
tq yer ckg iskandar..

senyuman boleh dicari kat mana2 saja..
cuma terserah pada sseorang tu nak senyum atau tidak..

Thursday, April 7, 2011

i made it...ToM YaM GonGGGG

assalamualaikum semua,,,
alhamdulillah..
akhirnya tom yam versi mizz bihah menjadi..

hahaha..
1st time blajar wt tom yam...
campak tu campak ni..

akhirnya,,tom yam dah boleh dimakan..
oleh kerana sy ni bergelar seorang suri rumah skrang..
sy kena pandai mengurus rumah yg bertangga ni..
hadoi,,

jd anak dara ni bkn senang yer!!!
kena sabar...

tngok lah sdiri tom yam sy nih...






siap tgok buku majalah lagi sy...
tom yam punya pasal..
hehehe..
so,,anda terkeliur x??